Blogi

Asiakaspalvelua paikallisesti

Systeemit kehittyvät, tietoliikenne lisääntyy ja saatavilla olevan tiedon määrä kasvaa. ”Tieto lisää tuskaa” pätee varsinkin tänä päivänä. Asiaa tulee joka tuutista: sähköposti, internet ja perinteiset mediat. Jaksaako ihmisen pääkoppa ottaa tällaista datamäärää vastaan? Ei jaksa. Lisäksi tässä tietoryöpyssä  olennaisen asian etsiminen on välillä todella haastavaa.

Onneksi kaikkea ei tarvitse itse tietää tai tietoa yrittää löytää. Hyvä ja nopea asiakaspalvelu on edelleen ensiarvoisen tärkeää. Oli sitten kyse venttiilien mitoituksesta  tai pinnanmittausten konfiguroinnista, apu on saatavilla ja läheltä asiakasta, paikallisuuteen panostaen. Nykyisin monet asiat voidaan toki hoitaa etäyhteyden kautta. Usein on kuitenkin tilanteita, joissa täytyy saada asiantuntija paikanpäälle ja vieläpä nopealla vasteella.

Asiakas-toimittajasuhde syventyy, kun toimitaan lähellä asiakasta. Molempien toimintatavat tulevat tutuiksi. Tämä säästää aikaa ja rahaa sekä lisää luottamusta toimintaan. Myös asiakkaan prosessin tunteminen ja mahdollisten tuotannon pullonkaulojen tiedostaminen ja niihin reagoiminen tehostuu aktiivisen yhteydenpidon kautta. Laitevalintoja (mm. materiaali, lämpötilakestävyys) mietittäessä pitkästä asiakassuhteesta on hyötyä, kun prosessin ominaisuudet ovat tiedossa . Näin osataan valita oikeat laitteet oikeisiin paikkoihin. Yhteisten kokemusten kautta opittua – tämäkin.

Asiakkaasta ja toimittajasta hitsautuu ajan kuluessa joukkue, jossa ollaan pelikirjan samalla sivulla ja puhutaan samaa kieltä. Eihän FC Barcelonakaan rakentanut nykyistä huippuryhmäänsä vuodessa tai kahdessa vaan kuvioita ja pelitapaa on rakennettu pitkään. Tutut toimijat ja tutut kuviot, niin toiminta on kustannustehokasta ja kannattavaa.
Paikallisuudessa koetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta eikä väheksyä voi myöskään yhteisiä tilaisuuksia, joissa esim. urheilun merkeissä kannatetaan oman alueen joukkuetta. Kärpät, Jokerit, HIFK, TPS, JYP, KalPa, Tappara, Lukko, Pelicans, SaiPa, Ilves, HPK, Blues ja Ässät herättävät varmasti tunteita ja jutunaiheita varsinaisen yhteistyön lisäksi.
Nähdäänpä tehtailla ja ehkä myös kiekkokatsomoissa.

Tsemppiä syksyyn!

Petri Anttila
Aluemyyntipäällikkö

Julkaistu: 26.09.2012