Endress+Hauser selviytyi kriisistä

Lehdistötiedote 18.5.2010

Sveitsiläinen yhtiö säilytti kannattavuutensa ja piti henkilöstön määrän ennallaan myynnin laskusta huolimatta.

Vuoden 2009 taloudellisen kriisin vaikutukset tunnettiin myös Endress+Hauserilla, jonka myynti laski ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa. Kansainvälinen yhtiö säilytti silti kannattavuutensa ja perheomisteisen yrityksen rahoitustilanne jopa parani. Henkilöstön määrä säilyi ennallaan taloudellisesta taantumasta huolimatta. Vuoden 2010 alku on ollut Endress+Hauserille hyvä ja sen perusteella yhtiö odottaa vakaata elpymistä ja tuntuvaa nousua.

Vuotuisessa lehdistötilaisuudessa Baselissa Endress+Hauser AG:n toimitusjohtaja Klaus Endress totesi yhtiön kokeneen yhden historiansa vaikeimmista vuosista. Edes maailmanlaajuinen läsnäolo joka mantereella tai laajasti eri teollisuuden aloille sijoittuva asiakaskunta ei pystynyt tasapainottamaan taloudellisen kriisin vaikutuksia yhtiöön. ”Koskaan aiemmin emme ole kokeneet vastaavaa syvää, laajaa ja pitkäkestoista liiketoiminnan laskua”, Klaus Endress tiivisti yrityksen vuoden.

Endress+Hauserin liikevaihto laski 1,096 miljardiin euroon vuonna 2009 (laskua -9,5 %). Henkilöstön määrä säilyi käytännöllisesti katsoen samana kuin edellisenä vuonna – maailman laajuisesti Endress+Hauserissa työskenteli 8 419 henkilöä, mikä on ainoastaan 15 henkilöä vähemmän kuin vuonna 2008. ”Halusimme välttää työpaikkojen menetyksiä”, sanoi Klaus Endress, ja jatkoi ”Halusimme pitää kaikki mukana kun liiketoiminta lähtee uudelleen nousuun”. Yhtiön johto ja perheen osakkeenomistajat valitsivat tarkoituksella pienemmän liikevoiton säästääkseen työpaikkoja. Yhtiön käyttökate (Operating Profit) laski 83,9 miljoonaan euroon vuonna 2009 (-46,4 %).

Liiketoiminnan voimakkain takaisku koettiin kemianteollisuudessa, joka on yksi Endress+Hauserin liiketoiminnan kivijaloista. Myynnin lasku oli voimakkainta vakiintuneissa teollisuusmaissa, kuten Yhdysvalloissa, Saksassa ja Japanissa. Liiketoiminta laski jyrkästi Venäjällä, mutta palautui nopeasti, kuten myös Kiinassa, missä myynti päätyi samalle tasolle kuin vuonna 2008. Intia, Korea, Lähi-itä ja Latinalainen Amerikka osoittivat myös positiivista kehitystä. Kaiken kaikkiaan Endress+Hauser pärjäsi paremmin kuin yleisesti prosessiautomaatioala, jonka pudotus kokonaisuudessaan oli 16 prosenttia. ”Endress+Hauser on itse asiassa lisännyt markkinaosuuttaan”, mainitsi omassa puheenvuorossaan Michael Ziesemer, pääjohtaja, operatiivinen toiminta ja Endress+Hauserin varatoimitusjohtaja.

Hyvä alku uudelle vuodelle

Endress+Hauserin vuosi 2010 on alkanut hyvin. Neljän ensimmäisen kuukauden saatujen tilauksien määrä osoittaa kaksinumeroista kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myynnin voidaan olettaa saavuttavan varovaisen 5-6 prosentin kasvutavoitteen. USA:n ja Saksan liiketoiminta on noussut. Myös Venäjä palautuu nopeasti, Kiina osoittaa jälleen dynaamista kasvua. Ainoastaan Skandinavian maiden osalta liiketoiminta on vielä normaalia hiljaisempaa.

Klaus Endress kehottaa edelleen tarkkaavaisuuteen: “Käytännössä taloudellisen kriisin syyt ovat edelleen läsnä”. Tulevaisuuden kehitystä arvioitaessa on edelleen monta epävarmuustekijää. “2009 oli vaikea vuosi – ja 2010 ei tule olemaan paljoakaan helpompi”, uskoo Endress+Hauserin toimitusjohtaja. ”Olemme aika varmoja, että taantuma tulee olemaan läsnä vielä jonkin aikaa”.

Julkaistu: 19.05.2010